۱۴ مرداد ۱۳۸۲، ۲۱:۳۴

همايش يكصدمين سالگرد انقلاب مشروطه (2)

دكتر موسي نجفي : نهضت مشروطه توان درك مردم ايران را از مسايل پيراموني بالا برد

دكتر موسي نجفي : نهضت مشروطه توان درك مردم ايران را از مسايل پيراموني بالا برد

دكتر موسي نجفي استاد دانشگاه ، در همايش يكصدمين سالگرد انقلاب مشروطه با تشريح جنبه هاي مختلف آن ، به بحث درباره بازيابي تمدن اسلامي و نسبت آن با طرح عالم جديد غرب در جريان مشروطيت پرداخت .

به گزارش خبر نگار خبر گزاري مهر ، اين استاد دانشگاه با اشاره به حوزه هاي موثر در تحكيم وشكل گيري  انديشه هاي مشروطه ، نقش علما و انديشمندان شهر هاي تهران ، اصفهان ، تبريز و نجف را در شكل گيري نهضت مشروطه موثر تو صيف كرد و گفت: بحث تمدن اسلامي و مقابله آن با غرب بيشتر در اين چهار حوزه در دوره نخست مشروطيت مطرح  مي شود .
بنابراين گزارش ، او با بيان اينكه چيزي به عنوان شكست درخود  نهضت مشروطيت  ديد ه نمي شود ،  تاكيد كرد: چالش اصلي اي كه در مشروطيت بوجود آمد در حوزه نظام سازي آن و بويژه  تدوين قانون اساسي  بود .
وي آنگاه با بيان اينكه مشروطيت توان درك ايرانيان را از شرايط روز گار چند برابر كرد،  گفت : مردم ايران پس از اين واقعه در يافتند كه غرب يك مفهوم دست نيافتني نيست و مي توان به مفاهيم آن دست يازيد .

 دكتر نجفي آنگاه  با تقسيم بندي گروههاي مختلف سياسي در دوران مشروطه و بررسي نظريات آنان نسبت به موضوع تمدن گذشته ايراني و اسلامي گفت:  برخي از اين مشروطه خواهان بر اين عقيده بودند كه در تمدن گذشته ايراني موضوع قابل توجهي وجود ندارد و اگر نهضت و انقلابي به راه افتاده است در واقع نفي تمدن  گذشته است .
وي افزود : برخي نيزاگرچه بر وجود تمدن بزرگ اسلامي در پشت سر و لزوم احياي آن اشاره داشتند اما معتقد بودند ، بايد دستاورد هاي فلسفه سياسي غرب را به درك جامعه  ازسنت ضميمه كرد . 
 اين استاد دانشگاه  آنگاه با اشاره به اينكه در ميان احتجاجات مشروطه خواهان سنت  و ارجاع به گذشته بخش مهمي را به خود اختصاص مي دهد،  تاكيد كرد : در ميان  رسايل مشروطه مي توان به دو گونه رساله  مشخص  اشاره كرد ؛ در رسايل روياگونه ،  گرايش سطحي و نوعي غرب گرايي منحط ديده مي شود  و تصور اين است كه ايران با پذيرش معيار ها و اصول غربي مي تواند يك شبه ره صد ساله را بپيمايد .
او از رسايل شيخ وشيوخ هم به عنوان بخش ديگري از اين رساله ها ياد كرد  و با اشاره به اينكه اينگونه رسايل مناظرات پيران  و جوانان را توصيف مي كند ،  گفت :  در واقع در اين رسايل ، شيخ نماينده تفكر سنتي است و شيوخ نماينده تفكر جديد . شيخ نسبت به مفاهيم جديد ابراز ترديد مي كند و به مقابله با تمدن غربي مي پردازد .
 نجفي آنگاه با اشاره به حضور شق سومي در اين ميان كه معتقد به متزلزل بودن پايه هاي تمدني غرب بوده اند ، گفت : بر اساس  اعتقاد اين گروه  مدنيت ايده آل را تنها مي توان در اسلام يافت وتمدن غرب نمي تواند در آمال اسلامي جايي داشته باشد . 
اين استاد دانشگاه با  اشاره به اينكه افرادي كه به بحث تمدني اسلامي  نزديك شدند نه تنها انسان غربي را برتر نديدند ، بلكه در نوشته هاي خود با جسارت بيشتر ي بر اين گونه فرهنگ تاخته اند، وجود رگه هايي كم رنگ از بحث تمدني  در رسايل مشروطيت را مورد اشاره قرار داد و  گفت:  البته جنگ مشروطه با استبداد ، هيجانات ملي ، فقدان مراكز تئوريك تصميم گيري ، وجود احزاب تند رو و... فرصتي را براي پرداختن منظومه وار به اين مسايل نداده است .  

کد خبر 15177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha